Assalamualaikum uollsss…
Hari ni pagi2 terasa nak kongsi cite with uollsss berkaitan dengan ape yang dida baca. Pagi2 stoker blog orang je keje dida. Hehehe... sukanye dida. Bukan x de keje, sebenarnye banyak keje, banyak assignment nak kene buat. But still curi masa nak kongsi this story with uolls semua. Jangan mudah terperdaya or terpercaya dengan propa2 berita dari tv sangat. Ape2 pun kita kene banyak membaca dan mengkaji tentang sesuatu perkara terlebih dahulu. Sekarang semua bende leh editkan. Nak mengkaji pun mmg pecah kepala. But u get a something satisfaction that is difficult to describe lol. Yang penting kita dapat tambahkan ilmu di dada. Bagi dida sebagai perempuan kite kene tau jugak pasal isu2 semasa. Jangan jadi katak bawah tempurung. Mungkin org lain dah baca pasal perkara ni dan mungkin ada yang x tau ape2 lagi. So jom meh la kita membaca...
[Actually artikel ni asalnya dalam Bahasa Inggeris yang ditulis dalam blog rasmi Tun Dr Mahathir -
chedet yang dimana hari tu telah disekat kerana mungkin terlalu lantang dan
bercakap benar mengenai apa yang berlaku kepada pesawat Malaysia Airlines yang
hilang - MH370 or maybe sebab ari tu Obama nak datang kot...hehehe... lawak je k...]
MH 370
1. Saya berasa kecewa apabila pekerja MAS dikepung di Beijing oleh ahli
keluarga penumpang MH370 yang hilang. Saya juga terkilan kerana mereka
menyalahkan pihak yang salah. Kehilangan pesawat ini adalah disebabkan oleh
pembuat pesawat Boeing itu sendiri.
2. Mengapakah Boeing mereka pesawat yang begitu lemah dan mudah dilumpuhkan?
Dalam keadaan yang sepatutnya, kru pesawat termasuk juruterbang, pembantu
juruterbang boleh berhubung dengan KLIA. Walaupun ada kemungkinan juruterbang
tidak mahu menghubungi KLIA, tetapi pembantu juruterbang sudah tentu sekali ada
keazaman untuk memaklumkan stesyen operasi di darat sekiranya pesawat tidak terbang
mengikuti jalan udara yang sepatutnya.
3. Jika sekiranya penumpang tidak perasan apa-apa yang di luar kebiasaan sekali
pun, sudah tentu kru kabin, dan pembantu juruterbang dapat mengesannya. Mereka
semua amat terlatih untuk berhadapan dengan kes-kes kecemasan.. jika tidak
serta-merta sekalipun.. setidak-tidaknya kemudian.
4. Tetapi apa yang berlaku, nampaknya tiada sesiapa pun di dalam kabin yang
mencuba (maklumkan keanehan/keganjilan yang berlaku). Andainya juruterbang yang
dengan sengaja mematikan system keselamatan, sudah tentu ia memerlukan sedikit
masa dan usaha. Pembantu juruterbang pula sudah pasti perasan kelakuan aneh
juruterbang dan setidak-tidaknya berbuat sesuatu untuk menghalang. Adakah
pembantu juruterbang telah turut ‘dilumpuhkan’ (oleh siapa?), Adakah kesemua
kru pesawat juga telah ‘dilumpuhkan’ (oleh siapa juga)?
5. Kesemua pesawat penumpang sepatutnya boleh dikesan, walaupun menggunakan
teknologi biasa seperti telefon bimbit. Saya boleh lakukannya melalui telefon.
Jika ia mendarat, saya boleh lihat status pendaratannya. Saya juga boleh
memperoleh maklumat mengenai mana-mana pesawat di mana jua – siapa pembuatnya,
model apa, kepunyaan siapa.. ke mana dan dari mana ia terbang dan destinasinya.
6. Saya yakin dan percaya terdapat peralatan di dalam pesawat yang membolehkan
ia dikesan – mungkin GPS.
7. Peralatan kamera canggih yang terpasang pada satelit-risikan (di angkasa)
yang dikendali oleh beberapa buah kuasa besar dunia sebenarnya mampu mengambil
gambar manusia (di atas muka bumi) dan sekaligus mengenalpasti identity manusia
terbabit. Sudah semestinya kamera seperti ini lebih daripada mampu untuk
mengesan objek sebesar 63 meter (pesawat Boeing)
8. Kali ini, pesawat MH370 telah hilang secara mutlak. Saya jangkakan di dalam
telefon bimbit semua orang, ia juga telah hilang. Peralatan keselamatan di atas
pesawat telah dimatikan. Malah, sistem keselamatan lapisan kedua dan ketiga
(back-up) juga telah dilumpuhkan.
9. Pesawat MH370 ini dibina oleh Boeing. Oleh itu, Boeing patut menjelaskan bagaimanakah
segala sistem keselamatan dan pengesan pesawat canggih ini boleh dimatikan,
dalam erti kata lain... gagal. Ini menjurus kepada rumusan sama ada teknologi
Boeing sangat teruk, atau ia tidak selamat. Saya tidak akan terbang menaiki
pesawat Boeing , sekiranya Boeing tidak mampu menjelaskan isu terbabit.
10. Sistem penerbangan kawalan jauh (drone) sekarang amat maju dan berkuasa.
Apakah benar Boeing telah memasang sistem kawalan jauh ke atas pesawatnya bagi
mengelak aktiviti rampasan dan keganasan? Jika benar.. maka kenapa ia tidak
dikawal bagi membolehkan MH370 mendarat dengan selamat? Adakah tidak mustahil
bagi pihak ke-tiga (selain Boeing dan MAS) mengambil alih kapal terbang dan
mengawalnya dari jauh?
11. Apabila pesawat terhempas.. biarpun di atas tanah, mahupun di laut.. sudah
pasti ada bangkai pesawat ataupun tompokan minyak. Sehingga tarikh ini, tiada
satu pun yang menjadi bterhempukti asnya pesawat. Persoalannya, bolehkah
pesawat terhempas/tenggelam dengan begitu sempurna sehinga tiada kesan apa sekali
pun?
12. Bolehkah kita percaya pesawat ini (MH370) jatuh dengan begitu tenang sekali
di dalam lautan ganas (Laut Hindi) dan tenggelam dengan begitu mudah ke dalam
lautan? (tanpa meninggalkan sebarang petunjuk)
13. Sudah menjadi amalan kebiasaan, apabila pesawat terhempas, sepasukan pakar
akan tiba ke lokasi dengan segera untuk mencari punca terhempasnya peawat.
Boeing dan pihak berkuasa SEPATUTNYA berusaha mencari kapal terbang tersebut.
TETAPI Boeing langsung tidak menunjukkan minat mencari, dan sebenarnya seperti
langsung tidak menolong proses pencarian.
14. Syarikat penerbangan nasional MAS telah mengendalikan pelbagai pesawat dan
ada rekod yang cemerlang. Juruterbang MAS juga amat terlatih. Jika sekiranya
juruterbang ingin membunuh diri sekalipun, sudah tentu pembantu juruterbang dan
kru kabin tidak akan membenarkannya berbuat demikian (demi keselamatan
penumpang). Tetapi kali ini, ada kemungkinan kesemua kru penerbangan sudah
‘dilumpuhkan’ sama sekali (melalui cara yang tidak kita ketahui)
15. Boeing perlu menjawab kesemua persoalan ini. Boeing mesti membuktikan
kesemua kemungkinan mengapa sistem komunikasi boleh dimatikan. Boeing patut
menanggung tanggungjawab kerana membina sebuah pesawat yang boleh tiba-tiba
hilang begitu sahaja secara total di tengah-tengah udara.
16. MAS tidak bersalah. MAS terlah menerbangkan pesawat untuk menjalankan
tugas. Tetapi pesawat Boeing tersebut telah berkelakuan luar dari kebiasaan.
Siapa yang harus bertanggungjawab? Sudah tentu bukan MAS, tapi pastinya pembuat
kapal terbang tersebut.. iaitu Boeing Aircraft Corporation.
Apa yang Tun M cakap tu ada kebenaranya. Dan ia buat kita terfikir. Bagi dida mungkin perkara ni telah di rancang seperti mana yang berlaku pada 9/11 melibatkan pesawat Boeing. Maybe di control dari jauh ~> “You don’t ever try to change the route. There are no chance to turn back to your country. We control everything, we knew what you done inside”. By the way kita kan mempunyai hubungan yang baik dengan Negara China. Maybe nak rosakkan hubungan China dan Malaysia. Errrmmm... Banyak persoalan & tanda tanya. Ape2 pun terpulang pada anda semua... Tepuk dada tanya hati. Ape2 pun lu pikir la sendiri... Hehehe... Sekian coretan dari dida. Jika umur panjang kite jumpe for the next entry. -Premium Beautiful-
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ni Artikel dalam Bahasa Inggeris dari blog Tun M sendiri uolls boleh klik kat sini ~> MH 370 or klu malas nak klik leh baca kat sini je...
1. I am
very upset over MAS employees being held hostage in Beijing by the relatives of
the passengers of MH 370. I am upset because they are blaming the wrong people.
The loss of the plane is due to the makers Boeing.
2. How
can Boeing produce a plane that is so easily disabled? Normally it is entirely
possible for the crew, the pilots and co-pilots to communicate even with KLIA.
Maybe the captain did not want to. But surely the co-pilot would want to inform
ground stations that the plane was not flying according to the scheduled route.
3. The
passengers may not notice but the co-pilot would. So would the cabin crew. They
are all trained to deal with emergencies if not immediately, at least later.
4. But
none of them seemed to have tried. It must be because the whole communication
system has been disabled. It must take some effort if the pilot tried to
disable the system. The co-pilot would notice and for his own life he would
have tried to do something. Was he disabled? Were all the crew members and the
passengers disabled?
5. The
flight of all passenger planes can be tracked even on a personal mobile phone.
I can do it on my phone. If the plane landed I can watch it landing and
taxiing. I can even get information on any plane anywhere – what make and
model, who it belongs to and where it is flying from and its destination.
6. I
believe there are equipments on the plane which allows it to be tracked –
probably by Global Positioning System.
7.
Sophisticated cameras on the spy-satellites operated by some countries can
actually photograph a man on the ground and even identify him. Surely the
cameras can see and photograph a 63-metre aircraft.
8. But
the aircraft disappeared completely. I think on everyone’s mobile it has
disappeared. Some equipment on the aircraft must have been disabled. Even the
backup must have been disabled.
9. Boeing
built this aircraft. Boeing must explain how all these means of tracking the
plane can be disabled, can fail. Either Boeing technology is poor or it is not
fail-safe. I would not like to fly in Boeing aircraft unless Boeing can explain
how all its system can fail or be disabled.
10.
Remote control technology is now very sophisticated and powerful. Is it true
that Boeing has installed remote control equipment on the aircraft to prevent
hijacking? If it did why did it not direct the aircraft to land safely? Is it
possible for third parties to take control of the aircraft remotely?
11. When
a plane crashes on land or sea there would be debris or oil slick. None has
been found so far. Can it be that the plane remained intact on crashing and
sank with no trace and no one launching the lifeboat doors as we are told all
these aircrafts are equipped with?
12. Can
one believe this plane quietly floated down into the raging sea and sank conveniently
in the deepest part (7miles deep) of the Indian Ocean?
13. It is
standard practice that when a plane crashes, a team of experts would arrive at
the scene soonest so as to find the cause of the crash. Boeing and the
authorities in the manufacturing country should be looking out for the plane.
Maybe the plane type should be grounded. But Boeing has shown no interest and
had said practically nothing.
14. MAS
has been flying numerous kinds of aircrafts and has a good record. The pilots
are well-trained. Even if the pilot wants to commit suicide the co-pilot and
the cabin crew would not allow him to do so without trying something. But no
one, not even the passengers did anything. Maybe it is because they have been
somehow incapacitated.
15.
Boeing must answer all these questions. Boeing must demonstrate possible ways
for the communications system to be disabled. Boeing must accept responsibility
for building an aircraft that can disappear in mid-air so completely.
16. MAS
is not at fault, lax security or not. MAS flew a plane fully expecting it to
perform the task. But the plane has somehow behaved differently. Who is
responsible? Not MAS but certainly the makers of the plane – Boeing Aircraft
Corporation.
No comments :
Post a Comment