Wednesday 2 April 2014

Sabar Menempuh Dugaan dan Ujian ALLAH

Assalamualaikum semua,

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Mesti ramai yang tertanya2 kan… Nape blog dida ni menyepi dekat 2 Week plak tu. Actually sebenarnya banyak kejadian yang berlaku dalam family dida. Lepas satu, satu dugaan dan ujian yang ALLAH berikan. Menagis tu takyah cakap la. Dah nama perempuan, yang boleh perempuan buat ape lagi nagis je la… huhuhu (T_T). 

Hanya ALLAH tempat mengadu. Ramai betul jatuh sakit dalam family dida. First budak hensem dan comel iaitu Fakry Hazim, tah macam mana la boleh kene chicken pox. Pastu abg ipar dida masuk wad tambah plak kakak dida time tu nak dekat bersalin. Memang kalam kabut la kami satu family, macam kapal nak karam pun ada gak la. Tambah time tu jugak dida sakit T_T abis satu tangan dida bengkak, merah + gatal2. Dah macam beruk makyeee... tergaru2.


Budak hensem ni... Dalam demam campak pun nk berposing... Siap sengih tuuu 


Sakit2 pun tetap posing okay... Yang penting hensem dan comel 

Ini la budak hensem dan comel, namanya Fakry Hazim. Kene chiken pox tetap posing no. 1 yeee... Pantang nampak orang pegang hpone terus cakap tangkap la gambar hazim. Kecik2 dah asyik selfie... Dah besar lagi sakan ko selfie yeee...


Abg ipar sakit masuk hospital... Kakak plak memang dah sarat... Tunggu masa je nak bersalin.

Abg ipar dida ni memang pandai berbiznesss... Sakit2 pun duit masyukkkk beb. Walaupun kami ni berbizzz dari cabang yang berlainan. Masing2 ada rezeki. Nasib masuk hospital di cover oleh insurans. Sekarang insurans amat penting time ni. Takde insurans masak la nak bayar bil hospital. Time tak sakit memang la rasa tak penting insurans tu. Tapi bila dah sakit teruk, pi goverment nak kene tunggu giliran untuk operation memang berzaman la jawapnya. Sakit pun akan melarat dan makin terukkan. So bila pi swasta or private mahal dan tak mampu nak bayaq... Betoi tak!!! Time tu baru la rasa betapa pentingnya insurans. Ini dari pengalaman abg ipar dida sendiri. Kita harus belajar dari pengalaman dan ambik ini sebagai iktibar serta pengajaran buat kita semua. Sesiapa nak beli insurans bole beli dengan abg ipar dida. Jangan risau kami ni biznesss dengan jujur dan beretika. Rezeki itu datang dari ALLAH di susuli dengan doa dan berusaha.


Ini la tangan dida... Cam x caya plak tangan sendiri. Gemuk gilerrr...
Nasib ada biovelocitysleepmate 

Bila tengok balik gambar ni... rasa macam tak caya je. Tangan dida jadi gemuk. Ish3... Ni kalau pakai cincin ni kompem x muat. Bukan sebab dida gemuk ye, tolong skit. Dan2 plak dida gemuk yeee... Tangan dida jadi macam ni sebab allergic makan panadol actifast. Padahal sebelum ni okay je, walaupun allergic kat badan skit2 je. Tapi x ada la smpai macam ni dekat 2 week, abis naik kat tangan + merah + gatal2 = jadi macam beruk asyik mengaru aje tapak tangan tu. Klu dapat duit xpe la jugak ni keluaq duit cek. Sadisss tul. Last2 tak tahan mengaru, pi jumpe doktor. Bila di cek oleh doktor, dia pun terkejut sebab tangan dida merah sangat. Siap buat lawak plak doktor ni, ada ke time dida bagi tau yang tapak tangan ni asyik gatal2 dan mengaru aje ~> doktor bole cakap nak dapat duit kot. Dalam hati berkata2, ni bukan nak dapat duit tapi duit keluaq lagi ada laaa... Tapi memang sah dida allergic. 

Time tu memang dida still tak ambik ubat allergic dari doktor dengan harapan nak antibody dida yang melawan penyakit tu. Dida buat ujian allergic untuk overall. Ingat overall tu cek makan dan ubat. Rupenya hanya cek makan je. Yang hampehnye result ujian tu menyatakan dida tak ada allergic makan pun. Satu pun x dok. Alhamdulillah dan bersyukur sangat2. Tapi terasa gak la sebab abis melayang RM300 dida. Memang terkilan la buat mahal2 rupanya cek makan je. Tak pe la munasabah diri sendiri, ni semua ujian dari ALLAH. Insyaallah... pasni pi buat cek kat klinik lain plak. Kali ni nak cek ubat ape plak yang dida allergic. Maklumlah dah penah kene allergic sebab ubat. So pasni kene berhati2 la dida.

Lepas buat ujian darah tu dida pun balik la rumah dengan harapan cepat sembuh dan baik dari allergic. Rupanya sangkaan dida meleset sama sekali. Malah tangan dida makin teruk dengan merahnya tak yah cakap la, pastu bengkak sangat2 macam gambar kat atas tu dah macam balloon dengan gatal2 dan tergaru2 malam tu. Melarat gak la... Last2 malam tu memang tak tahan sangat. Apa lagi buka biovelocitysleepmate or a.k.a #BVSM. Time tu hanya ALLAH yang tahu rasa tangan dan badan ni macam mana. Memang terasa peredaran darah kat tangan dan badan dida ni. Rasa berdenyut2 dan rasa seperti kene urut, tapi sakit la. Dah nama pun tengah sakitkan. So redha je la. 


Biovelocitysleepmate ni boleh digunakan untuk merawat pelbagai penyakit. Insya Allah kita hanya berusaha dan berikhitiar.

Time sakit tu, macam2 dida fikir... Bukan ape takut tangan kene potong la. Klu cacat macam mana... takuuuttttnyeeee... Hanya ALLAH yang tau time tu ape perasaan dida. Menagis bercucuran air mata bila malam2. Mana taknya bengkak rasa nak pecah tangan dida dibuatnya. Makan pun terpaksa la berpantang jugak, klu tak pantang mau lagi gatal tangan dida ni. Dida just makan shake je... huhuhu... sedih tul... Dan sekarang Alhamdulillah... Dida dapat nikmat yang ALLAH berikan pada dida selama ni dan dida dapat balik tangan dida, back to normal. Tak sangka biovelocitysleepmate or a.k.a #BVSM boleh jugak digunakan untuk allergic. Thanks u ALLAH. Miss u so much... Tanpa ujian dari ALLAH, dida takkan jadi manusia yang tabah, bersabar dan bersyukur atas nikmat yang ALLAH berikan pada dida. Setiap yang berlaku ada hikmahnye yang tersendiri. Barulah kita jadi manusia yang bersyukur dan sentiasa ingat pada penciptanyaa... That all from me... Time kaseh pada uolls yang sudi membaca entries dida. So sapa yang berminat nak beli biovelocitysleepmate or a.k.a #BVSM boleh la contact dida ye. Kesihatan yang baik adalah anugerah yang terindah dalam hidup kita.

Next story from me about baby Dahlia Farhana... Sapa baby Dahlia Farhana tu yeee??? Tungguuuu....... 






Lets Healthy, Beauty and Wealthy with me... 
Eda Ariff
019-2049504
E-mail : idaariff84@gmail.com | FB : Eda Ariff | IG : edaariff

No comments :

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...